Det finnes mange forskjellige utforminger av hjuloppheng. Men hovedprinsippene er få, og alle systemene har både fôringer, lager og kuler. I denne nettressursen finner du videoer som viser hvordan vi kan kontrollere og vurdere hjuloppheng.
Det er svært viktig at vi er sikre på hvordan vi utfører kontroll av hjuloppheng slik at vi med størst mulig sikkerhet kan oppdage eventuelle feil og mangler. I tillegg må vi for eksempel vite hvorfor det brukes fôringer med «fjærende» egenskaper og ikke en «bærekule» i stedet. Eller hvorfor noen biler ha MacPherson hjuloppheng mens andre har multilink hjuloppheng. Eller hva som for eksempel skjer med cambervinkelen når vi laster på en bil med multilink hjuloppheng, sammenlignet med en bil som har MacPherson hjuloppheng. Er det forskjeller, og i så fall hvilken forskjeller?
Hjuloppheng er en «vitenskap». Ikke noe ved hjulopphenget er tilfeldig. Det er viktig for oss mekanikere å vite hvordan hjulopphenget virker og hva som er årsaken til at for eksempel castervinkelen er feil. Hva må vi bytte hvis vinkelen ikke kan justeres?
Vi må lære oss alle bilens hjulvinkler. Det er ikke nok bare å kunne navna på hjulvinklene, vi må forstå hvorfor de er der og hva skjer når de er utenfor toleransegrensene. Vi kan ikke skifte deler bare på mistanke, vi må være sikre.