Skrubberadien er en vinkel vi i utgangspunktet ikke kan justere, men vi kan påvirke den ved for eksempel å sette på «spacere» eller forandre på innpresset til felgen slik at hjulet for eksempel kommer lenger ut i hjulbrønnen.
Skrubberadien er avstanden mellom kontaktflaten hjulet har til veibanen og forlengelsen av senterlinjen til svingaksen. Den er positiv når svingaksens linje ligger innenfor dekkets berøringsflate til bakken. Den er negativ hvis linjen faller utenfor dekkets berøringsflate til bakken.
Svingaksellinjen er den linjen som hjulet svinger rundt. Tenk på hva som svinger når vi vrir på rattet. På en bil med MacPherson hjuloppheng er det fjærbeinet som vrir seg. Forlenger vi fjærbeinets linje til bakken, har vi svingaksellinjen.
Samspillet mellom cambervinkelen, KPI og innpresset til felgen har innvirkning på skrubberadien. Er skrubberadien omtrent 0, blir styringen tung. Vi merker dette spesielt i sakte fart. Grunnen er at dekket vrir seg.
For stor skrubberadius kan vi få for eksempel hvis vi har montert på «spacere» eller satt på felger med innpress som gjør at hjulet kommer lenger ut i hjulbrønnen. Det gir svært følsom styring, spesielt ved skjev bremsing, ujevnheter i veibanen eller ubalanse i hjulene. Bilen blir også i dette tilfellet tung å styre.
Til venstre: positiv skrubberadius |