Styring

Det finnes to hovedtyper av styring:

Tannstang

Den ene typen er tannstang og stag som går mellom hjulene. Midtpartiet har tenner, og rattakslingen med tannhjul kan få stangen mellom hjulene til å flytte seg fra side til side.
Fordelene med tannstangstyring er få deler og presis styring.
Den finnes med eller uten servo. Nesten alle biler i dag har servostyring.

Styresnekke

Den andre typen, som er mest vanlig på litt større eller eldre biler, er styresnekke. Et stag som utgjør rattakselen kommer ned fra rattet, og ved hjelp av et tannhjul beveger det en arm som vi kaller pitmanarm. Den svinger enten til høyre eller venstre, avhengig av hvilken vei vi svinger. På pitmanarmen er det festet to stag: ett som går over til høyre og er festet til hjelpesnekken, som igjen har et stag festet til seg, og som går ut til hjulet på høyre side. Det andre går direkte ut til hjulet på venstre side.
En av ulempene med dette systemet er at det ikke gir tydelig styringsrespons. Og fordi det består av mange deler, er det også fare for at det kan oppstå slakk flere steder.
Fordelene er at vi kan montere styringen litt etter hva vi ønsker. Tannstangen er litt i veien uansett hvor den er plassert.

Tannstang.JPG
Styresnekke/tannstang. Foto: Karl A. Wikse.

Servostyring

Det finnes flere typer styringsservo. De fleste styringssystemer har i dag en eller annen form for servoeffekt. Styringen kan drives av trykket fra en servopumpe, drevet av drivreimen ved generatoren. Andre typer har en elektrisk motor montert direkte på rattakselen eller en elektrisk hydraulikkpumpe som lager hydraulisk trykk.

Det er vanlig på nyere biler, avhengig av utstyrsnivå, med en elektrisk motor som er montert på rattakselen som styreservo. Målet er å begrense antall deler, men systemet gjør det også lettere å programmere eller legge til rette for parkeringshjelp når bilens computere skal parkere bilen for deg. Den styrer den elektriske motoren på rattakselen og svinger rattet basert på data fra parkeringssensorene, kamera i frontruten og rattets posisjon. Samme computer gir beskjed til motorcomputeren om å regulere gassen ved å åpne eller stenge det motoriserte gass-spjeldet. Den gir beskjed til ABS-computeren om å bremse når det trengs. Den eneste jobben føreren må gjøre, er å skifte gir etter hvert som displayet i bilen gir beskjed om det. Vi forstår at parkeringshjelpscomputeren er avhengig av å gi og motta signaler til og fra hele bilen. Det hadde vært nærmest umulig uten at bilen er utstyrt med et nettverk der datatrafikk kan løpe raskt mellom bilens mange computere.