AC-kompressoren (1) skal skape trykk i systemet slik at gassen sirkulerer. Det finnes forskjellige typer kompressorer. Noen er variable, andre gir en konstant mengde/trykk. Disse blir koplet inn eller ut ved hjelp av en magnetkontakt (2). Gassen blir transportert gjennom høytrykksrør til kondenseren (3) som kjøler den ned slik at den går over i væskeform. Kondenseren er avhengig av at kjøleviften (4) hele tiden blåser på lav hastighet for å oppnå best kjølende effekt. Virker ikke kjøleviften, blir effekten på AC-anlegget sterkt redusert. Videre går væsken, fortsatt under høyt trykk, gjennom tørkefilteret for å fjerne alle rester av vann som måtte finnes i systemet. En liten vanndråpe kan skape store skader i systemet. Hvis systemet har stått åpent lenge, må vi ofte bytte tørkefilteret.
For å fjerne mesteparten av vannet i tørkefilteret og i systemet ellers etter at det har stått åpent en stund, må vi utføre en lang vakuumering for å sikre at all væske er ute av systemet.
Så kommer væsken til ekspansjonsventilen (8) der trykket faller og temperaturen på kjølemiddelet synker. Det merker du ved at røret blir kaldt. Det er her væsken går fra flytende væske og over i gassform. Denne ventilen står som oftest plassert i torpedoveggen. Det er ekspansjonsventilen som styrer hvor kald gassen skal være når den kommer til fordamperen. Det er ved å regulere åpningen på ventilen at temperaturen justeres.
Fordamperen (6), fungerer som kupéradiatoren, bortsett fra at den gir kulde, ikke varme. I fordamperen går væsken over i gassform (som vi ser på illustrasjonen). Gjennom fordamperen blåser kupéviften (7) luft ut gjennom luftdyser rundt i kupéen. Siden fordamperen er kald, avgir den kulde til luften fra kupéviften, og luften kjøler ned kupéen. Men når varm luft treffer en kald flate, avgis det vann til den kalde overflaten, og slik fjernes fuktighet fra luften i kupéen. Derfor kan vi se at det renner vann ut under en bil med AC-anlegg, og som går på tomgang.
Det kan være lurt å bruke aircondition også om vinteren for å fjerne kondens fra kupéen.