Flerhjulsdrift

 

Flerhjulsdrift 6x6.jpg
Bil med flerhjulsdrift 6x6.
Foto: Wikimedia Commons, MANHATTAN RESEARCH INC.
Attribution-Share Alike 2.0 Generic.

I en flerhjulsdreven bil (AWD) driver som regel den frontplasserte motoren en girkasse med en sidemontert manuell reduksjonskasse som har uttak for drift av flere aksler. Reduksjonskassen gjør det mulig å kjøre på særlig lave gir slik at motoren kan yte stor kraft også når hjulene går langsomt rundt, noe som er viktig f.eks. ved kjøring i ulendt terreng. Denne løsningen er den normale i militære feltkjøretøy. Slike har også en differensialbrems eller -sperre i hver hjulaksel og dessuten en som er sentralt plassert. Disse forhindrer hjulspinn.

En sivil firehjulsdreven (Four Wheel Drive, 4WD) bil er gjerne av typen SUV (Sports Utility Vehicle), eller av Jeep-type. Der drives alle hjul via en teknisk anordning som minner litt om AWD-systemet, men som gjerne er enklere. Ikke alle 4WD har i dag f.eks. reduksjonsgir, og mange har en automatikk som av seg selv ved behov kobler inn den aksel som vanligvis ikke er med på å drive bilen, vanligvis bakakselen. Føreren trenger da ikke å passe på at bilen har drift på nødvendig antall aksler alt etter kjøre- og føreforhold. Mellom girkasse og bakakselens differensial sitter i slike biler en anordning for kraftoverføring bakover. Det forekommer enkle varianter (clutch-system type Haldex- eller silikonfylt boks á la Ferguson) som reagerer når de drivende hjulene roterer fortere enn de medløpende hjulene bak, og som straks utligner rotasjonsforskjellen ved å koble inn bakhjulsdriften. Slike bokser har et system som reagerer på rotasjonsforskjellen mellom for- og bakaksel og som søker å utligne denne.

Mekaniske systemer som i Jeep osv. fra annen verdenskrig og dagens norske militære feltvogn (Mercedes Geländewagen), har et system med ekstra girspak og reduksjonskasse der man selv legger inn 4WD og evt. reduksjon (lavgir).

Det finnes kostbare, til dels kompliserte elektroniske systemer drevet av sensorer og elektronikk, som spontant «føler» når drivhjulene slurer. En variant her kalles Traction Control (TC). Her merker automatikken at det ene drivhjulet (eller begge) slurer fordi det er dårlig veigrep, og bremser. Automatikken vil også kunne redusere motoreffekten ved å kontrollere innsprøytning og/eller tenning. Sluring måles med ABS-systemets rotasjonssensorer.

I 4WD: Om ett eller begge forhjul slurer kobles systemet inn og trekkraft overføres til bakakselen. I avanserte system vil samtidig slurende forhjul bremses.

Store, dyre biler har dessuten gjerne automatisk girkasse, og elektronikken legger da inn egnet gir alt etter situasjonen. Man kan også selv legge inn et egnet giringsprogram, f.eks. W for Winter. Typiske bilmodeller med svært avanserte kraftoverføringssystem er bl.a. RangeRover, Mitsubishi Pajero, Toyota LandCruiser.

 

Kilde: Stein Bekkevold. I Store norske leksikon. CC-BY-SA-3.0.