Her er oppgavene til noen av motorkomponentene i oppgave 8. Vi har valgt ut de komponentene som lærlingene erfaringsmessig sliter med å forklare:
Termostaten er til for å kunne oppnå en raskere temperaturøkning på motoren og sikre at motoren jobber under best mulige forhold. Den er i de fleste tilfeller en mekanisk ventil som åpner seg når en bestemt temperatur er oppnådd. I ventilen er det voks som ved økende temperatur utvider seg og presser ut et stempel som er i kontakt med en ventil. Når stempelet flytter seg, åpner ventilen for en kjølevannsirkulasjon til radiatoren slik at kjølevæsken kan kjøles ned. Når motoren er kald, sirkulerer kjølevæsken bare rundt på selve motoren og kupéen for raskest mulig å oppnå driftstemperatur for å redusere drivstofforbruket.
Oljepumpen skal bygge opp et oljetrykk slik at oljen sirkulerer rundt i motoren via oljekanaler ut til motorens lager. Når oljen kommer til lagrene, presses den inn mellom motorens bevegelige deler og skaper en film som er tykk nok til å hindre fysisk kontakt mellom delene. Hvis trykket faller, kan delene komme i kontakt med hverandre og ta skade. Oljen er med andre ord motorens lager. Derfor har motoren en oljetrykksregulator for å sikre at oljetrykket ikke blir for høyt og en oljetrykksbryter/vakt for å sikre at trykket ikke blir for lavt. I tillegg skal oljefilteret sikre at ingen partikler kan skade motorens bevegelige deler.
Registeret skal sikre at veivaksel og kamaksel går i takt med hverandre. Én tann feil på registeret kan gjøre at ventilen åpnes én tann for tidlig eller for seint. Resultatet er dårlig ytelse og i verste fall motorhavari. Registeret driver ofte også vannpumpen mm.
Stempel og stempelringer skal sikre et høyt nok kompresjons- og forbrenningstrykk ved å tette mellom sylinder og stempel. Den nederste stempelringen er en oljeskrapering som skal skrape vekk overflødig olje fra sylinderveggen.
Disse er forklart i svaret til spørsmål 3.