3.12

Spissing har vi for at hjulene på samme aksel i størst mulig grad ruller parallelt. Når vi kjører, vil hjulene bli presset ut i forkant eller inn i forkant, alt etter om det er en forhjulsdrevet eller bakhjulsdrevet bil vi kjører, og om vi måler på forhjulene eller bakhjulene. De drivende hjulene vil etter beste evne prøve å få fremste del av hjulene til å møtes, mens de hjulene som ikke er drivende har motsatt virkning. Alle typer hjuloppheng har litt «slakk» i alle bevegelige deler. Toe inn eller toe out skal kompensere for dette.

Når spissing er utenfor toleranse, må vi justere styrestagene til verdiene er innenfor toleranse. Rattet må stå rett fram når vi justerer spissingen.

Årsaken til at spissingen er utenfor toleranse er oftest at føreren har kjørt for hardt mot en fortauskant, hull i veien ol. Det kan også skyldes slitasje i styrende komponenter, som endeledd (indre/ytre) eller i selve styresnekken.