nb_NO

3 Bremser

Driftsbremsen på en bil skal kunne gi en minsteverdi for retardasjon. Det kan vi lese om i kontrollveiledningen for periodisk kjøretøykontroll (PKK).

Kjøretøyer som er registrert fra og med 28. juli 2010:

  • Varebil/kombinertbil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg (gruppe N1): 50 %
  • Personbil (gruppe M1): 58 %
  • Buss (gruppe M2 og M3): 50 %
  • Lastebil (gruppe N2 og N3): 50 %
  • Tilhengere (gruppe O):
  • Semitrailere: 45 %
  • Slepvogner: 50 %

Kjøretøyer som er registrert før 28. juli 2010:

  • Varebil/kombinertbil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg (gruppe N1) registrert før 1.10.92: 45 %
  • Varebil/kombinertbil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg (gruppe N1) registrert etter 1.10.92: 50 %
  • Personbil og buss (gruppe M1, M2 og M3): 50 %
  • Lastebil (gruppe N2 og N3) registrert før 1.10.92: 43 %
  • Lastebil (gruppe N2 og N3) registrert 1.10.92 eller senere: 45 %
  • Kjøretøy med trykkluftmekaniske bremser skal trekke tilhenger (alle grupper), samt tilhenger (gruppe O): 45 %

 

Krav til personalet:

I § 12 i Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy stilles det noen krav til personalet:

Personale som utfører kontroll ved godkjent kontrollorgan skal ha nødvendig kompetanse. Personale som skal kjøre de kjøretøy de kontrollerer, må ha førerkort for dette, jf. forskrift 19. januar 2004 nr. 298 om førerkort m.m. Unntak i førerkortforskriften § 12-2 første ledd gjelder.

For kontrollører som skal utføre periodisk kontroll av kjøretøy skal det dokumenteres:

1. Kunnskap om kjøretøy som er omfattet av den aktuelle kontrollorgankategorien, herunder kjøretøyets konstruksjon, dets systemer og komponenter, samt hvordan disse fungerer og innvirker på hverandre.
2. Tilstrekkelige norskkunnskaper til at vedkommende kan utføre kontroller på en tilfredsstillende og forsvarlig måte.
3. Kunnskap om kontrollinstruksen og gjeldende forskriftsverk.
4. Kontrollkompetanse, herunder:
a) Innsikt i hvordan kjøretøy og periodisk kjøretøykontroll påvirker trafikksikkerhet og miljø.
b) Forståelse for konsekvenser av bedømming.
c) Kunnskap om bruk av måleutstyr og annet utstyr som er nødvendig for å gjennomføre kontrollen.
d) Kunne utføre kontroller med riktige kontrollmetoder og gi korrekt bedømming.
e) Kontrollører som skal utføre kontroll av kjøretøy med trykkluftmekaniske bremser skal ha gjennomgått og bestått kurs i bremseprøving i henhold til Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy. Kurset skal være godkjent av Vegdirektoratet.