nb_NO

3 Hjul, hjuloppheng og styresystemer

De aller fleste biler har et stabiliseringssystem. En stabilisatorbøyle med tilhørende stabilisatorstag og lenkearmer går fra fjærbeinet på høyre side via stabilisatorstaget til fjærbeinet på venstre side. Det sørger for at fjæringene på én side kan kompensere for fjæringene på den andre siden. Når vi kjører i sving, vil bilens tyngde få bilen til å krenge over i svingen. Et stag mellom hjulene på samme aksel begrenser denne krengningen, for dersom bilen skal krenge, må staget som henger fast mellom hjulene bøye seg.

Hvis vi kjører i en sving, vil bærearmen bøyes oppover fordi bilen krenger utover mot den siden. Stabilisatorstaget er festet til karosseriet ved hjelp av fôringer. Hinderet er at staget som er i kontakt med bærearmen på andre siden prøver å skubbe bærearmen oppover på den siden også. Men på grunn av krengningen er bærearmen her på vei i motsatt retning. Siden stabilisatorstaget er så stivt, hindrer det mesteparten av krengningen.

Stabilisatorstag på sportslige biler er mye stivere enn på mer komfortable biler, fordi et for stivt stag har innvirkning på bilens kjørekomfort. Bilen vil virke stiv på fjæringen.

Filmen viser resultatet av gode stabilisatorer:

Kilde: YouTube, Kinger124's Car Channel