nb_NO

3 Hjul, hjuloppheng og styresystemer

Støtdemper 5.jpg
Foto: Wikimedia Commons.

Fjærene vil hele tiden prøve å beholde sin opprinnelige form. Men når bilen kjører på et ujevnt underlag, presses fjærene sammen og utvides hele tiden. Hvis det ikke er noe som begrenser fjærenes svingninger, vil bilen hoppe og sprette bortover veien og kan være vanskelig å få kontroll over. Derfor monterer en støtdempere på alle fire hjulene.

Støtdempere finnes i mange varianter. Vi deler dem inn i hovedkategorier:

  • Oljefylte støtdempere.
  • Gassfylte støtdempere.

De kan være enkeltvirkende (demper bare svingningen én vei) eller dobbeltvirkende. I tillegg finnes det dempere med elektrisk styring. Støtdemperen kan også være utstyrt med elektronisk regulering. Slike støtdempere har elektronisk styrte ventiler som styrer dempingen. Styreenheten som regulerer støtdempervirkningen får signal fra andre styreenheter via canbus-systemet. Ved hjelp av en bryter inne i bilen, for eksempel en såkalt sportsknapp, kan vi bestemme hvor mye demperne skal dempe. Det finnes også støtdempere med nivåregulering. Da kan vi justere bilens høyde, enten manuelt eller automatisk. Det er nyttig når vi har tung last over bakakslingen.

Demperne virker ved at den ene delen er festet til nedre bærearm og den andre delen er festet til karosseriet. På bildet til høyre ser vi at det på den ene delen er festet et stempel i enden med noen små hull i. Når stempelet beveger seg, må det flytte seg gjennom væsken eller gassen som demperne er fylt med. Da må oljen presses gjennom de små hullene i stempelet. Det begrenser hastigheten på stempelets bevegelse, og bevegelsen blir dermed dempet.

Ettrørs teleskopstøtdemper består av en arbeidssylinder og et stempel med ventiler. I bunnen av arbeidssylinderen er det gass under trykk. Mellom gassen og oljen sitter det et skillestempel. Trykket er det samme på oljen som i gassen, og stempelet blir presset oppover fordi oversiden av stempelet har mindre areal enn undersiden på grunn av stempelstangen. Fordelen med denne konstruksjonen er at støtdemperen kan lages lang og slank.

Torørs teleskopstøtdemper består av to sylindre, der arbeidssylinderen står inne i utjevningssylinderen. Arbeidsstempelet med ventilene har dempeegenskapene for støtdemperen.

I bunnen av arbeidssylinderen er det bunnventiler som etterfyller arbeidssylinderen med olje under bruk. Støtdemperen har gass under trykk. Gassen er i utjevningssylinderen. Demperen kan bare monteres stående på grunn av gassen. Før vi monterer nye støtdempere på bilen, må vi dra demperen helt ut og trykke han helt sammen for å få gassen på riktig plass.

Fordelene med torørs støtdempere er nøyaktig dempefunksjon, rimelig produksjon og lang levetid.

Støtdemper 4.jpg
Ettrørs- (t.v.) og torørs- (t.h.) teleskopstøtdempere.
1) Olje 2) Gass 3) Skillestempel.