nb_NO

2 Bremser

Bremsekraftforsterker.JPG
Foto: Karl A. Wikse.

Bremsekraftforsterkeren skal hjelpe oss å presse inn bremsepedalen. Den reduserer kraften vi må bruke for å trå inn bremsepedalen.

Den vanligste feilen på bremsekraftforsterkeren er feil med vakuumet. På bensindrevne biler er det en vakuumslange fra innsuget til bremsekraftforsterkeren som skaper dette vakuumet. På dieseldrevne biler og bensinbiler med turbo er det en vakuumpumpe som skaper vakuumet fordi disse motorene ikke skaper noe vakuum i innsuget. Vanlige feil ved disse to systemene er hull på vakuumslanger eller defekt vakuumpumpe. Først når vakuumet er kontrollert og er funnet i orden, er det grunn til å mistenke at det er feil i selve bremsekraftforsterkeren.

Inne i bremsekraftforsterkeren er det en membran som deler bremsekraftforsterkeren i to. Den ene siden, nærmest bremsepedalen, har atmosfærisk trykk, mens den andre siden, nærmest hovedsylinderen, har vakuum ved bremsing. Denne trykkforskjellen hjelper å trykke inn bremsepedalen siden membranen er festet til staget som går fra bremsepedalen til hovedsylinderen.

Det er mer og mer vanlig med elektrisk styrte bremsekraftforsterkere. De tar mindre plass og er lettere å justere presist enn vanlige vakuumstyrte bremseforsterkere. I tillegg fungerer de i to trinn. Det første trinnet arbeider med en bremsekraftforsterking ved bremsetrykk opp til ca. 45 bar (normal bremsing). Når vi trår bremsepedalen inn med større kraft, øker bremsekraftforsterkingen omtrent ti ganger.

For føreren betyr det rask og effektiv bremsereaksjon ved normal bremsing og følelsen av ekstra effektive bremser helt opp til maks. trykk når ABS-systemet starter reguleringen.

 

Filmen viser hvordan bremsekraftforsterkeren virker:

Kilde: YouTube, Auto Tech Lab.