2 Bremser
Virkemåte
Trommelbrems. Foto: Karl A. Wikse. |
Når vi trykker på bremsepedalen, flytter bremsevæsken seg gjennom bremserør og slanger til hjulene. Bremserøret er festet til bremsesylinderen slik at bremsevæsken blir presset ut mellom stemplene og presser dem ut hver sin vei. Derfor kaller vi det en dobbeltvirkende bremsesylinder. Endene av stemplene, som vi skimter på bildet, presser bremsebåndene eller bremseskoene ut mot bremsetrommelen. Da oppstår det en friksjon som er stor nok til å bremse hjulet slik at bilen stopper.
Svært ofte er det ene bremsebåndet mye mer slitt enn det andre. Den fremste bremseskoen på hver side blir kalt primærbremseskoen fordi den gir mest bremseeffekt. Vi ser på bildet og tenker oss at den viser bremsene bak på venstre side. Når vi trykker på bremsen, presser bremsesylinderen bremsebåndet (1) ut mot bremsetrommelen. Og siden bremsetrommelen roterer mot klokken på bildet, drar den med seg bremsebåndet, og vi får selvpåtrekk på primærbremsebåndet (1). Bremsevirkningen på dette bremsebåndet er mye kraftigere enn på sekundærbremsebåndet (2), som blir utsatt for den motsatte effekten. Hjulrotasjonen presser bremsesylinderstempelet inn igjen når vi bremser fordi trommelen skubber bremsebåndet (2) tilbake av rotasjonen. Selvpåtrekk finner vi bare i trommelbremser, skivebremser har ikke denne egenskapen.
Filmene viser hvordan trommelbremsene virker: