2 Bremser
Lasteventil. Foto: Karl A. Wikse. |
Vi har lasteventil for å justere trykket til bakhjulene etter last over bakaksel. Bremsefordelingen mellom forhjulene og bakhjulene er ikke 50/50, men ca. 70 % på forhjulene og resten på bakhjulene. Grunnen er at vekten over bakhjulene er mye mindre enn over forhjulene. I tillegg mister bakhjulene en god del av den vekten de har ved oppbremsing fordi vekten kommer nærmere fronten på bilen under bremsing pga. fysiske lover.
Kjører vi på glatt vei og drar hardt i håndbremsen, kan vi få sleng på bilen. Det samme skjer hvis bremsekraften til bakakselen er for stor. Derfor finnes det en lasteventil som tilpasser trykket til bakbremsene etter vekten på bakakselen. Trykket til bakbremsene øker når lasten over bakakselen øker.
Ventilen har en sylinder med kanaler til bakhjulene og til hovedsylinderen. Stempelet som glir inne i sylinderen blottlegger eller stenger for at bremsevæsken kan forflytte seg fra hovedsylinderen til bakbremsene, alt etter posisjonen til stempelet. Stempelet har fysisk kontakt med et stag som er festet til bakakselen. Ved varierende last over bakakselen forflyttes stempelet i sylinderen til lasteventilen.
Det er stadig færre biler som er utstyrt med lasteventil fordi flere og flere biler har ABS-bremser. I biler med ABS-bremser er det ABS-styreenheten som står for kraftfordelingen.
En feil som går igjen på lasteventilene er at bevegelige deler ruster fast slik at for eksempel armen (1) ikke kan bevege seg og presse inn stempelet inne i ventilen. Stempelet frigjør eller stenger for bremsevæsken ut til bakhjulene via kanaler som blir åpnet eller stengt ved forflytning av stempelet som blir presset inn ved hjelp av armen (1).
Armen (1) er festet ved hjelp av en fjær/stag til bakhjulsopphenget. Ved ekstra vekt over bakakselen blir den flyttet slik at mer bremsetrykk blir overført til bakhjulsbremsene.